متد جدید و پیشرفته جوان سازی صورت با آر اِف فرکشنال سوزنی

۱۵-مرداد-۱۳۹۶

ابتدا توضیحاتی در مورد دستگاهای معمولی رادیوفرکوئنسی داده میشود تا هم با نسل های ابتدایی ( معمولی )  و سپس با نسل یا ورژن جدید ان یعنی ار – اف فراکشنال سوزنی بهتر و بیشتر بدانید

امواج رادیویی پرفرکانس یا رادیو فرکوئنسی از سال ها قبل توسط پزشکان به عنوان درمان ضد چروک و سفت شدن پوست های شل و افتاده استفاده میشده و هنوز هم در بسیاری از مراکز لیزر و زیبایی پوست معتبر در دنیا و ایران استفاده میشود ، در این دستگاها ابتدا یک روغن و یک ژل رقیق روی پوست مالیده میشود و سپس پزشک با دستگاه رادیو فرکانس امواج رادیویی پرفرکانس را رویسطح  پوست می تاباند ، این امواج رادیویی بتدریج گرما را از سطح پوست به عمق پوست ( درم و زیر پوست ) وارد میکند واین تاباندن این امواج بی عارضه بر پوست دو تاثیر دارد . ۱/ اثر سریع ولی کوتاه مدت ( اثر لیفت یا کشیدگی پوست ) که با جلسه اول و یا دوم ظاهر میشود ولی در صورت توقف جلسات درمانی زود اثر ان از بین می رود این تاثیر موقف ناشی از انقباض و کشیدکی رشته های کلاژن های زیر پوست هست که نهایتا باعث لیفت موقف پوست میشود . ۲/ با تکرار جلسات درمانی تاثیر دیررس ولی دراز مدت دارد ( تاثیر ضد چروک ) شروع میشود ،  بتدریج با تکرار جلسات کلاژن های جدید داخل پوست تشکیل میشود که علاوه برادامه تاثیر لیفت ( کشیده شدن پوست ) باعث سفت شدن پوست های شل و افتاده میشود ( خصوصا در قسمت پائینی و طرفین پوست صورت ) و چروک های ظریف پوست خصوصا دور دهان و دور چشم بتدریج کم و کمتر میشود . توضیح مهم و نکته اول اینکه این امواج یعنی رادیو فرکانس هیچ ضرری برای پوست ندارد و یک متد غیر تهاجمی و بسیار بی ازار برای پیشگیری و درمان چروک و شلی و افتادگی صورت می باشد و تاثیر درمانی ان به مراتب از کرم های ضد چروک بسیار گران قیمت در بازار بهتر و بیشتر است و نکته دوم اینکه بعد از جلسات درمان به هیچ وجه پوست دچار سوختگی و زخم نمیشود فلذا عوارضی مثل لک های تیره یا روشن در این متد ایجاد نمیشود ، تنها موردی که بعد از جلسات درمانی ایجاد میشود قرمزی مختصر و خشکی پوست می باشد که بسرعت طی چند ساعت تا حداکثر یکی دو روز با استفاده از کرم های ترمیم کننده ( ضد التهاب ) و ابرسان پوست (کرم های مرطوب کننده ) قرمزی و خشکی پوست از بین می رو.

و بطور خلاصه مزیت این دستگاها : کار با این دستگاها ( رادیو فرکونسی ) بسیار راحت ، بدون درد و بدون عوارض هست .

ولی مشکل اساسی این دستگاهها این است که در مقایسه با لیزر های تهاجمی ( مثل لیزر سی او تو فراکشنال ) و حتی لیزر های غیر تهاجمی ( مثل اربیوم سلاس یا افیرم ) تاثیر کمتری دارد و پزشک مجبور هست برای رسیدن به نتیجه مطلوب درمانی هم تعداد جلسات درمانی برای درمان چین و چروک و شلی و افتادگی صورت را زیاد کند ( حدود شش تا ۱۰ جلسه ) و یا اینکه هر جلسه باید وقت زیادی را برای انجام لیزر صرف کند ( حدود یک ساعت ) تا به نتیجه مطلوب درمانی برسد ، فلذا اغلب مراجعینی که توسط پزشک و با این دستگاهها لیزر شده اند خیلی راضی نیستند و وقتی علت را جویا میشویم متوجه میشویم که یا پزشک معالج حوصله وقت گذاشتن برای هر جلسه درمانی را نداشته ( یک ساعت برای هر جلسه ) و یا اینکه به علت تعداد زیاد جلسات مراجعه کننده خسته میشود و جلسات را رها میکند .

و اما راه حل اساسی برای حل این مشکل :

محققین با توجه به مسائل و مشکلات فوق در صدد برامدند که تکنولوژی یا متد انجام رادیو فرکوئنسی را تغییر دهند بطوریکه با تعداد جلسات درمانی کم ( ۳ تا ۴ جلسه ) مثل لیزر های تهاجمی و غیر تهاجمی تاثیر کند ، فلذا نسل جدیدی از دستگاهای رادیو فرکوئنسی به نام رادیو فرکانس سوزنی ساخته شد و تمام معایبی که در مورد دستگاهای قبلی ذکر شد رفع شده ، در این دستگاه همزمان ۲۵ یا ۴۹ سوزن همزمان بسیار ارام و بدون درد وارد پوست میشود و مدت بسیار کوتاهی ( یک دهم ثانیه ) بعد از ورود سوزن ها به زیر پوست و در کسری از ثانیه امواج رادیوفرکانس مستقیم به زیر پوست وارد میشود و مشخصات ان :

۱/ اولا میزان ورود سوزن به زیر پوست قابل تنظیم است ( از نیم میلی متر تا سه و نیم میلی متر ) لذا بر حسب نوع پوست ( نازک یا کلفت ) و منطقه پوست ( دورچشم یا طرفین صورت ) و کاربرد درمانی ان پزشک تنظیم میکند که مثلا سوزن یک میلی متر داخل پوست شود که در اینصورت پوست شفاف و لطیف میشود و یا دور چشم که پوست نازکی دارد نباید نباید امواج بیشتر از یک میلی متر نفوذ کند ، و یا مثلا پزشک برای درمان چروک و افتادگی طرفین قسمت پائینی و طرفین صورت باید سوزن را سه میلی متر به عمق پوست وارد کند تا اثرات مطلوب در سریع ترین و تعداد کم جلسات درمانی ظاهر شود .

۲/ ثانیا در این دستگاه جدید ( ار – اف سوزنی ) خیلی سریع و در مدت زمان بسار کمی ( در کسری از ثانیه ) امواج رادیویی را به لایه های میانی و زیرین پوست وارد میکند و دمای لازم برای تاثیر درمانی ( چهل درجه ) مطلوب سریعا ایجاد میشود ، و این بر خلاف دستگاهای قبلی است که باید پزشک مدت زیادی ( هر جلسه یک ساعت ) کار کند و امواج خیلی ارام و ارام از سد پوست بگذرد و بتواند یا نتواند به لایه های میانی و زیر پوست وارد شود تا بتواند بطور مطلوب و موثر اثر کند. ولی در ار اف  فراکشنال سوزنی این مشکل وجود ندارد و سریعا و مستقیم سوزن ها بدون درد وارد پوست میشود و امواج رادیوفرکانس از سوزن به لایه های مختلف پوست  در یک زمان بسیار کوتاهی وارد میشود ،  فلذا تعداد جلسات درمانی در این دستگاه جدید حداکثر چهار جلسه کافی است و  مثل لیزرهای تهاجمی تاثیرات لازم را بگذارد بدون انکه عوارضی ( سوختگی یا زخم ) به پوست وارد کند .

۳/ کار با دستگاه ار – اف سوزنی برای پزشک راحت و برای مراجعه کننده بسیار لذت بخش و دلپذیر هست ، چرا که به علت تکنولوژی به کار رفته در موتور وارد کننده سوزن ها به پوست و نوع سوزن های ان که بسیار نازک و ظریف هست هنگام کار با این دستگاها ( البته مدل خاص و نسل های جدید ان ) ورود سوزن به داخل پوست نسبتا بدون درد است بطوریکه حتی نیار به مالیدن کرم بی حسی قبل از انجام رادیوفرکوئنسی سوزنی هم نمی باشد .

۴/ بر خلاف تصور ذهنی هر انسان که ممکن است تصور شود ورود سوزن ها هم با درد و هم با خونریزی پوست همراه هست نوع تکنولوژی بکار رفته بگونه ای هست که علاوه بر بی درد بودن هیچ گونه خونریزی و خون مردگی در محل ورود و خروج سوزن ها ایجاد نمیشود ، که البته در ابتدا بعضی از مدل این نوع دستگاها که در ابتدا ساخته شد  ورود سوزن نسبتا با درد و مهمتر از ان هنگام کار با ان خونریزی روی پوست ( هنگام خروج سوزن ها ) ایجاد میشد که این دو نقص مطلوب پزشک و بیمار نبود ولی با بهبود تکنولوژی ساخت دستگاه و نوع سوزن به کار رفته در ان خصوصا در بعضی مدل ها این دو نقص کاملا از بین رفته و علاوه بر عدم وجود درد و خونریزی ، حتی خونمردگی و کبودی هم بعد از کار با این دستگاه ایجاد نمیشود و حتی قرمزی پوست که بعد از بسیاری از لیزرها بسیار شایع هست ، بعد از انجام ار – اف فراکشنال قرمزی پوست نهایتا بعد از چند ساعت کاملا از بین می رود و تنها موردی که بعد از کار با این دستگاه چند روزی مشاهده میشود خشکی مختصر یا متوسط پوست هست که با استفاده از کرم های مرطوب کننده سریعا خشکی پوست هم از بین می رود

۵/ کارایی و تاثیرات ار – اف فراکشنال سوزنی بسیار متنوع است ، و علاوه بر اثرات ضد چروک بر کاهش و جمع شدن منافذ باز پوست ، کاهش قابل ملاحظه عمق اسکارهای فرو رفته ( چاله یا گودی ) بعد از جوش ، کاهش و بهبودی قابل ملاحظه لکه های قهوه ای و حتی لکه های قرمز بعد از جوش ( بهبودی جوشگاه ) ، شفاف شدن پوست های کدر یا تیر ، کاهش ترشح چربی پوست در پوست بعضی افراد که بسیار چرب هست و دچاره سبوره چرب هستند ، نکته جالب و در واقع مزیت این دستگاه اینست که علاوه بر تاثیر درمانی مطلوب در درمان اسکارهای فرو رفته در بهتر شدن اکنه و جوش های قرمز فعال هم کاملا موثر است و این برخلاف لیزر فراکشنال سی او تو هست که معمولا نه تنها جوش ها را بهتر نمیکند بلکه بعضا جوش های نهفته و خفیف را بدتر و بیشتر میکند . نکته ای که باید ذکر شود این است که در درمان اسکارهای فرو رفته هنوز لیزر فراکشنال سی او تو انتخاب اول است ولی انچه مهم اینست که همیشه درمان های ترکیبی و تلفیقی در بهبودی بسیاری از مشکلات پوست موثر تر و موفق تر است و نتایج درمانی پزشکی بهتر و بیشتر است که علاوه بر استفاده از دستگاهای با کیفیت ( خصوصا با تجربه کاری بالا ) دستگاهای متعدد داشته باشد تا در بعضی یا بسیاری از موارد ( مثلا در درمان جای جوش ) بتواند از دو نوع دستگاه مختلف همزمان یا متناوب ( یک جلسه درمیان ) استفاده کند چرا که علم و تجربه ثابت کرده که استفاده از دو متد مختلف ( با دو دستگاه مختلف ) اثر هم افزایی و هم پوشانی دارد .

آر اِف فرکشنال سوزنی