علت و درمان گرگرفتگی زنان در دوران یائسگی

گرگرفتگی یک علامت شایع دوران یائسگی است که از هر 4 زن سه نفر را درگیر می‌کند. گرگرفتگی موجب تعریق، تپش قلب، التهاب پوست و ... می‌شوند. برخی زنان تنها در برخی مواقع به خصوص روزهای نزدیک به دوران قاعدگی دچار گرگرفتگی می‌شوند اما در برخی دیگر این علامت همواره آزار دهنده است. تغییرات هورمونی در دوران یائسگی موجب بروز گرگرفتگی می‌شود و عمدتا این علامت تا سنین 80 سالگی به طول می‌انجامد البته زنان می‌توانند با پیروی از رژیم غذایی سالم، تغییر شویه زندگی و ... شدت و بروز گرگرفتگی را کنترل کنند.

علاوه بر گرگرفتگی علائم دیگری هم‌چون آتروفی واژن، خشکی واژن، سوزش و خارش واژن، درد در هنگام نزدیکی و سوزش و تکرر ادرار از نشانه یائسگی است که زنان به کمک لیزرمونالیزا تاچ می‌توانند بر این علائم غلبه کنند.

علت‌ گرگرفتگی

علاوه بر یائسگی عوامل دیگری هم‌چون درمان سرطان پستان و قرار گرفتن در معرض شیمی‌درمانی و مصرف برخی داروها نیز می‌تواند موجب بروز گرگرفتگی شود. این افراد نیز برای درمان می‌توانند از لیزر مونالیزا تاچ استفاده کنند.

پیشگیری از گرگرفتگی

گرفتگی یک علاومت طبیعی دوران یائسگی است بنابراین صرفا با اجتناب از استرس، عدم مصرف کافئین،استعمال سیگار، مصرف الکل، غذاهای تند، لباس‌های تنگ و ...می‌توان از شدت و میزان دفعات تکرار آن پیشگیری کرد.

هم‌چنین به افراد توصیه می‌شود دمای محیط زندگی و کار خود را خنک نگه‌دارند،  تنفس عمیق صبحگاهی و عصرگاهی را انجام دهند و حتما فعالیت فیزیکی داشته باشند. البته در موارد محدودی پزشکان ممکن است هورمون درمانی را نیز توصیه کنند.

درمان گرگرفتگی

برای درمان گرگرفتگی یائسگی روش‌های مختلفی از جمله تجویز ویتامین ب کمپلکس، ویتامین E، ایبوپروفن، هورمون درمانی و ... وجود دارد.

درمان گرگرفتگی با داروهای گیاهی

داروهای گیاهی زیر گرگرفتگی را کاهش می‌دهند:

-فرآورده‌های سویا: استروژن‌های گیاهی موجود در فراورده‌های سویا با تضعیف اثرهای شبیه به استروژن‌، گرگرفتگی را کاهش می‌دهد. مواد غذایی گرفته‌شده از سویا، جز مکمل‌ها، نیز مفید هستند.

-کوهوش سیاه: کوهوش سیاه بر اساس بعضی مطالعات انجام‌شده، درمانی کوتاه‌مدت (6 ماهه یا کمتری) برای گرگرفتگی و تعریق شبانه محسوب می‌شود که البته با اثر جانبی ناراحتی گوارشی همراه است.

-روغن گل پامچال مغربی شبانه: گل مغربی گیاه دیگری است که غالباً برای درمان گرگرفتگی استفاده می‌شود، اگرچه هیچ دلیل علمی حاکی از مفید بودن آن در دست نیست. تهوع و اسهال از عوارض مصرف این گیاه هستند و بانوانی که داروهای خاصی مانند رقیق‌کننده‌های خون مصرف می‌کنند، نباید از این داروی گیاهی استفاده کنند.

-بذر کتان: اگرچه هیچ دلیل علمی برای مفید بودن این گیاه وجود ندارد، اما برخی آن را برای کاهش علائم یائسگی، به‌ویژه گرگرفتگی، مؤثر می‌دانند. بذر کتان با نام تخم بزرک نیز شناخته می‌شود.

لیزر مونالیزا تاچ در درمان گرفتگی

این روش علاوه بر درمان گرگرفتگی موجب بهبود سایر علائم آزار دهنده می‌شود که خوشبختانه تاکنون عوارضی در خصوص به‌کارگیری این روش گزارش نشده است.

علت و درمان گرگرفتگی زنان در دوران یائسگی