علل مقاربت دردناک و راه‌های درمان آن

مقاربت دردناک یکی از مشکلات برخی زنان به خصوص در دوران یائسگی است. مقاربت دردناک به دلایل مختلفی از جمله مشکلات ساختاری بدن و فیزیولوژیکی بستگی دارد. مقاربت دردناک موجب بروز علائمی از جمله احساس درد، سوزش، درد شدید و تپنده و ... هنگام دخول می‌شود. عمده‌ترین علت بروز این اختلال یائسگی، کاهش هورمون استروژن و خشکی واژن است که تمامی این موارد به کمک لیزرمونالیزا تاچ قابل درمان است.

شایع‌ترین علائم مقاربت دردناک

زمانیکه درد هنگام دخول و بعد از اتمام مقاربت ادامه داشته باشد فرد باید نسبت به معاینه و درمان اقدام کند. هم‌چنین سوزش نیز از علائم مقاربت دردناک است به گونه‌ای که فرد هنگام رابطه به شدت دچار احساس سوزش می‌کند و باید به رابطه خود پایان دهد. عمدتا دردهای ناشی از مقاربت دردناک به صورت تپنده است .

دلایل مقاربت دردناک

دردهای هنگام مقاربت ممکن است بر اثر دخول دردناک یا قرار هر جسمی یا آلت در واژن بروز یابد. دلایل مختلفی از جمله خشکی واژن، عدم تحریک شدن قبل از مقاربت و کاهش سطح استروژن موجب بروز دردهای شدید هنگام ورود هر جسمی درون واژن می‌شود. علاوه بر مسائل احساسی و عاطفی نیز می‌تواند در بروز درد هنگام مقاربت نقش داشته باشد.

درد هنگام دخول

درد واژن هنگام دخول ممکن است بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود، از جمله مرطوب نبودن واژن، ضربه به واژن، التهاب، عفونت، بیماری‌های پوستی، انقباض واژن و اختلالات مادرزادی بروز پیدا کند.

- مرطوب نبودن واژن: یکی از شایع‌ترین دلایل مرطوب نبودن واژن عدم تحریک شدن قبل از مقاربت است البته در مواردی  کاهش سطح رطوبت واژن می‌تواند ناشی از کاهش سطح استروژن رخ دهد. عوامل دیگری مانند شیر دهی، برداشتن تخمدان‌ها با عمل جراحی، شیمی‌درمانی، هورمون درمانی، پرتودرمانی و یائسگی نیز در بروز این امر تاثیر دارد.

- ضربه به واژن: عواملی مانند تروما، تصادف، جراحی ناحیه لگن، زایمان طبیعی و ... می‌تواند موجب بروز ضربه واژن و در نهایت خشکی شود که این امر مقاربت را با درد همراه می‌سازد.

-عفونت یا بیماری‌های پوستی: عفونت و بیماری‌های پوستی ناحیه واژن منجر به مقاربت دردناک می‌شود بنابراین زمانیکه زنان با علائم درد هنگام مقاربت به پزشک مراجعه کنند، باید از نظر تمام عوامل مورد بررسی قرار بگیرند.

-انقباض واژن : انقباض واژن به اسپاسم ماهیچه‌های بافت واژن گفته می‌شود که این امر دخول را با درد همراه می‌سازد و منجر به اختلال مقاربت می‌شود.

-اختلالات مادرزادی: اختلالاتی هم‌چون تشکیل نشدن بافت واژن، بافت مخاطی و ... در دوران جنینی فرد مستعد مقاربت دردناک می‌شود.

دردهای آزاردهنده

دردهای مقاربت گاهی بسیار شدید می‌شود که این دردها در برخی حالات افزایش می‌یابد. عمده دردهای شدید ناشی از کج شدگی رحم، فیبروز رحم، سندروم روده تحریک‌پذیر، کیست تخمدانی، پرولاپس رحم و ... است. علاوه بر این عوامل انجام برخی جراحی‌ها مانند جراحی ناحیه لگن و ... نیز موجب بروز دردهای شدید می‌شود.

تاثیر عوامل احساسی در مقاربت

گاهی عوامل روحی مانند افسردگی، نگرانی، ترس، اضطراب، تجربه تجاوز و ... نیز موجب عدم تحریک شدن قبل از مقاربت و بروز دردهای شدید می‌شود. در چنین مواردی به افراد توصیه می‌شود از عامل بروز مشکلات روحی اجتناب کنند.

درمان مقاربت دردناک

استفاده از ژل‌های مرطوب کننده، قرص‌های ضد بارداری، تحرک، هورمون درمانی و ... برای درمان دردهای هنگام مقاربت توصیه می‌شود اما این روش‌ها یا پاسخگوی نیاز بیماران نیست و یا عوارضی را برای فرد به همراه دارد. امروزه لیزرمونالیزا تاچ ایمن‌ترین روش درمانی درد هنگام مقاربت است. لیزرمونالیزا تاچ در تمام افراد پاسخگو است و هیچ گونه عارضه‌ای برای فرد به همراه ندارد. روش لیزر مونالیزا تاچ، یک روش کاملا غیر تهاجمی ‌و بدون جراحی است که نیازی به بیهوشی ندارد. با توجه به عملکرد غیر تهاجمی ‌و تاثیر ملایم لیزر بر روی دیواره‌ی واژن، می‌توان این روش را برای رفع علائم خشکی واژن به صورت سرپایی انجام داد.

#مقاربت دردناک   #خشکی واژن   #کاهش استروژن   #هورمون درمانی   #لیزرمونالیزا تاچ   #قرص ضدبارداری   #هورمون درمانی

بدون نظر

نشانی پست الکترونیکی شما منتشر نخواهد شد.