مدیریت اخبار  

کوچک کردن شاخک های بینی

0 نظرات
2062
۰۴-مرداد-۱۳۹۶

از آنجایی درباره ی کوچک کردن شاخک های بینی سوالات زیادی پرسیده می شود ما در این مقاله اطلاعاتی درباره ی شاخک ها، چگونگی کارکرد، روش های جراحی و … در اختیار خوانندگان عزیز قرار می دهیم.

شاخک بینی چیست ؟

شاخک های بینی قفسه هایی هستند که در دو طرف بینی قرار گرفته اند. شاخک های اصلی، در واقع شاخک های وسطی و شاخک های پایینی هستند. آنها به طور طبیعی بزرگ و کوچک می شوند. شاخک ها هنگام سرماخوردگی یا عفونت بزرگ می شوند زیرا جریان خون وارد آنها می شود تا با عفونت مبارزه کند. شاخک ها هنگامی که شما دچار آلرژی می شوید نیز بزرگ می شوند در این دوران معمولا متورم و رنگ پریده می شوند.

گاهی اوقات اتفاق می افتد که شاخک در روزی که به دکتر مراجعه می کنید متورم می شود. و اگر شما از گرفتگی بینی خود شکایت کنید، این تصور ایجاد می شود که باید شاخک ها را کوچک کرد. در این زمان بزرگ شدن شاخک را می توان با عکسبرداری به وسیله اشعه ی ایکس تشخیص داد.

 

شاخک های بینی چه کاری انجام می دهند؟

شاخک های بینی وظایف زیادی بر عهده دارند. آنها هوای تنفس شده را قبل از اینکه به شش ها برسد گرم می کنند. میلیون ها مژک روی شاخک ها را پوشانده است که وظیفه ی آنها حفظ بدن در مقابل عفونت و آلرژن هایی است که با هوای تنفسی وارد بینی می شود. آنها محیط خوبی برای گلبول های سفید خون فراهم می کنند و همچنین باکتری هایی به نام لیزوزیم را برای مبارزه با عفونت جمع آوری می کنند. آنها به عنوان یک بافر برای هدایت بهتر جریان هوای ورودی به کار می روند.

هر چقدر هم شاخک های بینی آزار دهنده به نظر بیایند نباید بی مهابا حذف شوند. اگر این اتفاق بیفتد داخل بینی شما خشک شده و پوسته پوسته می شود و این باعث می شود احساس سوزش پیدا کنید. دکترها راه های مختلفی برای کاهش گرفتگی مسیر های بینی بدون بریدن شاخک ها و مژک ها پیدا کرده اند.

 

روش های جراحی

یکی از روش ها این است که قسمت کوچکی از شاخک ها بریده شوند به اندازه ای که مقدار مژک های برداشته شده زیاد نباشد. در موارد خاص موقعیت شاخک ها به گونه ای است که شاخک وسطی جلوی تخلیه ی سینوس ها را گرفته است. به هر حال هر کاری برای شاخک ها انجام شود، راه های مختلفی برای انجام آن وجود دارد.

یکی دیگر از روش های جراحی ، کاهش زیر مخاطی شاخک ها نامیده می شود. به این معنی که جراح یک برش ایجاد کرده و سپس پوست شاخک ها که به آن لایه ی مخاطی گفته می شود بالا می کشد. پس از آن استخوان اضافی حذف می شود و شاخک ها از تیغه ی وسط بینی دور تر می شوند. این روش معمولا مژک ها را حفظ کرده و کارایی بینی را از بین نمی برد.

در عین حال در یک روش دیگر، شاخک ها را می توان هم به وسیله ی اسید و هم به وسیله لیزر اصلاح کرد. خطوط موازی با فضاهای خالی بین آنها کشیده می شود. متاسفانه در این روش مژک های مفید از بین می روند. لیزر می تواند زیر مخاط نیز به کار برده شود. در این صورت فقط بافتی که زیر پوشش شاخک ها قرار دارد تحت تاثیر قرار می گیرد. دیده شده است که بعضی از بیماران به وسیله ی این روش کاربرد مژک های بینی خود را از دست داده اند.

روش دکتر طاهریان چگونه است؟

دکتر طاهریان ( و گروه جراحی او ) برای کوچک کردن شاخک ها از روش جراحی یا برداشتن بافت اضافه و همچنین استفاده از لیزر جهت کوچک کردن شاخک ها استفاده می کنند

ارتباط شاخک های بینی با خوابیدن

 

شاخک ها برای مکانیزم خواب و بهداشت خواب بسیار اهمیت دارند. هنگامی که شما می خوابید انتظار می رود که ۵۰ بار در شب بچرخید.  این فرآیند از ایجاد زخم بستر جلوگیری می کند. اتفاقی که می افتد این است که وقتی به راست می خوابید شاخک های سمت راست به سمت پایین متمایل می شوند. بعد از مدتی این شاخک ها از مایعات پرشده و منبسط می شوند به همین دلیل به تیغه ی وسطی بینی شما که سپتوم نامیده می شود فشار وارد می کنند و این باعث می شود شما به سمت چپ بچرخید تا زمانی که شاخک های سمت چپ نیز پر شود و دوباره به سمت دیگر بچرخید. به همین دلیل است که وقتی جای خواب شما تنگ است و نمی توانید بچرخید ، درد عضلانی و زخم بستر می گیرید.

ارتباط شاخک های بینی و سرما خوردگی

عوامل زیادی دست به دست هم می دهند تا یک فرد سرما بخورد، بعضی از این عوامل تعجب آور هستند. به طور کلی باور عموم مردم اینگونه بوده است که در زمستان ویروس ها راحت تر منتشر می شود زیرا ما تمایل داریم مدت بیشتری در محیط بسته قرار بگیریم و این محیط های بسته تهویه ی مناسبی ندارند. یکی از عوامل دیگر می تواند این باشد که نور خورشید ویروس ها را می کشد و در روزهای سرد زمستانی آفتاب خیلی کمی وجود دارد. با این حال، در سال های اخیر این توضیحات در مورد سرماخوردگی فصلی اصلاح شده است زیرا دانشمندان دریافته اند که تغییرات آب و هوایی به روش های غیر منتظره ای بر روی انسان تاثیر می گذارد. آب و هوای سرد و مرطوب و عدم وجود نور خورشید بسیاری از ما را بی حال یا افسرده می کند و این تغییرات روانی می تواند باعث شود که تاثیر گذاری سیستم ایمنی بدن ضعیف شود. با این حال، همه ی افرادی که در محیط های سرد زندگی می کنند مرتبا دچار سرما خوردگی نمی شوند بنابراین عوامل دیگری نیز وجود دارند که دانشمندان برای پی بردن آنها تلاش می کنند.

می دانیم که کارکرد ضعیف مژگ های بینی خطر ابتلا به سرما خوردگی را افزایش می دهد. این یکی از دلایلی است که نفوذ سرما به بدن را با سرما خوردگی مرتبط می کند : هنگامی که سرما به بدن نفوذ می کند کارایی مژک ها کاهش می یابد.

آبرسانی بینی به وسیله سرم نمکی می تواند عملکرد شاخک های بینی را بهبود دهد. این آب رسانی که ترجیحا باید به صورت ضربه ای و مقطّع انجام شود کمک می کند مژک ها به حرکت خود با سرعت نرمال برگردند. این ضربه ها همچنین به عنوان یک روش ماساژ برای برگرداندن گردش خون به شاخک ها نیز محسوب می شود. شستشو به وسیله ی سرم نمکی، مخاط سفت شده و غلیظ را از بین می برد و این کار باعث می شود مژک های شاخک ها بهبود پیدا کنند. از بین بردن باکتری و یک گیرنده ی ویروس به نام ICAM 1 (چسبندگی مولکول بین سلولی) می تواند به طور قابل توجهی ابتلا به سرما خوردگی را کاهش دهد.

 

چیزی که عجیب به نظر می رسد این است که مژک های موجود در صدف ها نیز مانند مژک های موجود در بینی انسان کار می کنند. اگر آب راکد باشد، مژگ ها آرام می شوند. اگر آب را حرکت دهید، مژک ها حرکتشان سریع می شود. در انسان های نیز، ضربه های سرم نمکی، سرعت و حرکت مژک ها را بالا برده و به حالت طبیعی می رساند.

0.0
آخرین ویرایش: سه شنبه ۰-۲۶ -۶۲۱ ۰۰:۰۰
اخبار مشابه:
جراحی شکستگی بینی شاخک بینی

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.

کلينيک ماه زر

کلينيک پوست، مو و زيبايی ماه زر با مديريت دکتر ميثم ضرغامی آماده ارائه انواع خدمات زيبايی به شما زيباجويان عزيز در بالاترين سطح کيفيت ممکن میباشد. مديران کلينيک ماه زر بر آن شده اند تا با مبنا قرار دادن استاندارد های جهانی در پزشکی مجموعه ای را فراهم آورند که يکی از کاملترين و مجهزترين مراکز و کلينيکهای زيبايی در ايران باشد. در کلينيک زيبايی ماه زر يک تيم پزشکی متخصص با بهرهگيری از جديدترين دستگاه های روز دنيا آماده خدمت رسانی به شما زيباجويان عزيز میباشد.

اطلاعات تماس