مدیریت اخبار  

بیماری شقاق یا فیشر چیست؟ بخش اول

0 نظرات
2749
۱۷-مرداد-۱۳۹۶

شقاق یا فیشر چیست؟ به زخم شدن لبه ی داخلی مقعد، فیشر گفته می شود. این عارضه بسیار دردناک بوده و این درد ناشی از پارگی پوشش سلولی مقعد می باشد. با دکتر سلام همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم. 

پارگی و خراشیدگی و ترک abrasion و زخم در مخرج را شقاق یا فیشر آنال گویند. این پارگی سبب اسپاسم (انقباض) اسفنگتر داخلی مخرج می شود و این یکی خود سبب درد و افزایش عمق پارگی بر اثر کاهش خونرسانی به مخرج شده و زخم شدید می شود. 

شقاق در واقع همان زخم شدن لبه داخلی مقعد می باشد. شقاق مقعد وضعیتی بسیار دردناک بوده که حاصل زخم سطحی یا پارگی در ناحیه پوشش سلولی مقعد است. شقاق به صورت یک خط طولی است که در نیمه تحتانی کانال مقعد در ناحیه زیر خط دندانه ای ایجاد می شود و چون این ناحیه گیرنده های حسی بسیار زیادی دارد، یک وضعیت فوق العاده دردناک ایجاد می کند. 

شقاق مقعدی از نوزادی تا پیری دیده شده و بسیار شایع است 

یکی از شایع ترین بیماریهای ناحیه مقعد زخم مقعد یا اصطلاح خارجی آن که این روزها اکثرا با آن آشنا هستند فیسور آنال یا فیشر آنال یا شقاق می باشد. در واقع در اصطلاحات رایج به آن زخم مقعد یا شقاق مقعد می گویند. 

چرا به شقاق مبتلا می شویم؟ 
معمولا یبوست و اسهال طولانی و زور زدن straining زیاد در موقع دفع مدفوع ، زایمان و استفاده طولانی مدت از ملین ها عامل پیدایش فیشر مقعدی یا همان شقاق مقعدی است ، گاهی فشار داخل کانال مخرج بعلت افزایش فعالیت (تونیسیته) سیستم اسفنکتریک ( سیستم کنترل دفع مدفوع) بالا بوده و در نتیجه خون رسانی به پوست و مخاط مخرج مختل شده و شقاق ایجاد می شود اختلالات روحی و روانی نیز سبب افزایش تونوسیته سیستم اسفنکتریک شده و گاهی سبب فیشر می گردد. 

علل ناشناخته بیماری شقاق یا فیشر 
گاهی در هر حال علتی واضح برای شقاق پیدا نمی شود. 

شروع شقاق مقعد یا فیشر مقعدی ( آنال ) 
همانطور که گفته شد در بیماری فیشر و شقاق مقعدی هم ردپای اول، یبوست شدید یا اسهال، که ۹۰% موارد یبوست(Constipation) شدید بوده دیده می شود همچنین به دلیل تداوم یبوست که ناشی از عدم تحرک و عدم کارکرد درست دستگاه گوارش می باشد مدفوع خشک، به قسمت پایین مقعد رسیده که حین دفع باعث خراش می شود که بار اول این خراش بهبود پیدا می کند ولی وقتی تداوم پیدا کرده و تکرار شود این زخم به طور مزمن باقی مانده و آهسته آهسته شروع به دفع کردن با سوزش و گاهی خون ریزی می شود. 

هر چقدر که از زمانش می گذرد زخم پیشرفته تر شده و عضله اسفنکر داخل مقعد که نقش کنترلی را دارد برای مقابله با درد شروع به اسپاسم می کند و خودش یک عارضه ای را به وجود خواهد آورد که به عنوان تنگی مقعد از آن یاد می شود و اگر درمان این بیماری بدون باز کردن این تنگه باشد با شکست مواجه می شود. 

0.0
آخرین ویرایش: سه شنبه ۰-۲۶ -۶۲۱ ۰۰:۰۰
اخبار مشابه:
شقاق چیست فیشر چیست

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.

کلينيک ماه زر

کلينيک پوست، مو و زيبايی ماه زر با مديريت دکتر ميثم ضرغامی آماده ارائه انواع خدمات زيبايی به شما زيباجويان عزيز در بالاترين سطح کيفيت ممکن میباشد. مديران کلينيک ماه زر بر آن شده اند تا با مبنا قرار دادن استاندارد های جهانی در پزشکی مجموعه ای را فراهم آورند که يکی از کاملترين و مجهزترين مراکز و کلينيکهای زيبايی در ايران باشد. در کلينيک زيبايی ماه زر يک تيم پزشکی متخصص با بهرهگيری از جديدترين دستگاه های روز دنيا آماده خدمت رسانی به شما زيباجويان عزيز میباشد.

اطلاعات تماس