مدیریت اخبار  

برداشتن خال چگونه است ؟

0 نظرات
2657
۰۸-مرداد-۱۳۹۶

برداشتن خال در بسیاری از موارد ضروری نیست اما بعضی از افراد برای زیبایی بیشتر اقدام به برداشتن خال های خود می کنند.دلایل به وجود آمدن خال ها نا معلوم است اما در اکثر موارد بی خطر هستند.

انواع خال کدامند؟

خال ها به دو دسته معمول وغیر معمول تقسیم می شوند.

خال های معمولی

اندازه خال های معمولی کوچکتر از یک سانت است لبه های آن متقارن ،تیره ویکپارچه اند واکثرا از پوست بیرون زده است این خالها در  رنگ ها واندازه های مختلف اغلب بر روی دست ، پا ، صورت وتمام بدن ظاهر می شوند . برداشتن خال های معمولی صرفا به جهت زیبایی می باشد.

خال های غیر معمول

این دسته از خال ها که در اکثر مواقع دچار تغییر شکل ،اندازه ،رنگ و قطر  می شوند نا منظم و نا متقارن هستند و دارای حاشیه نا مشخص می باشند .التهاب خارش وخونریزی از دیگر موارد گزارش شده از نشانه های خال های غیر معمول می باشد در این صورت با تشخیص پزشک و بررسی پاتولوژیک و همچنین انجام آزمایش های لازم ونمونه برداری جراح اقدام به برداشتن خال می کند.

خال گوشتی چیست ؟

خال های گوشتی سلول های پوستی می باشند که در پوست پخش نشده اند ودر یک نقطه تجمع پیدا کرده اند و دارای رنگ دانه می باشند .این رنگدانه ها در   خردسالان در  مجاورت نور خورشید تیره تر می شوند.

خال های گوشتی دو دسته هستند. دسته اول خال های گوشتی مادر زادی و دسته دوم خال های گوشتی که در بیست سال اول زندگی فرد به وجود می آیند.خال های گوشتی ممکن است به طور تکی یا گروهی ایجاد بشوند و یا در محل خال مو رشد کند .

عمر بعضی از خال ها پنجاه سال است  و به مرور کمرنگ تر و بزرگ تر شده و از بین می روند ولی برخی دیگر از خال ها همه عمر بدون تغییر بر روی پوست فرد باقی می مانند. داشتن حداکثر چهل خال در بدن هر فرد کاملا عادی و بدون نگرانی است .

چگونگی برداشتن خال گوشتی ؟

اولین اقدام  قبل ازبرداشتن خال گوشتی نمونه برداری وانجام آزمایش برای تشخیص وضعیت و بررسی چگونگی قرار گرفتن بافت وریشه خال در زیر میکروسکوپ است. سپس جراح بدون نگرانی اقدام به برداشتن خال گوشتی می کند .

روش های متداول برداشتن خال ها کدامند؟

خال ها را می توان به روش طبیعی، لیزر وجراحی بسته به اندازه و محل قرار گرفتن خال برداشت. هیچ کدام از این سه روش نیازی به بستری در بیمارستان ندارد و تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

خال سرطانی (ملا نوم) به چه دسته ای از خال ها گفته می شود ؟

این دسته از خال ها در سنین بعد از بیست و پنج سالگی  به وجود می آید . وضعیت این خال ها با گذشت زمان از نظر رنگ ،ضخامت ، تقارن واندازه تغییر می کند. لبه های خال نا منظم و نا هموار می شود . برداشتن خال های سرطانی برای جلو گیری از گسترش سرطان به دیگر نقاط بدن ضروری می باشد.

روش طبیعی برداشتن خال به چه روشی می گویند؟

بهترین روش طبیعی برای برداشتن خال استفاده از چسب یا کرم حاوی گیاه سرخ بن است .  سرخ بن یک گیاه خود روی وحشی است که خاصیت دارویی دارد در روش بر داشتن خال با گیاه سرخ بن آسیبی به بافت وارد نمی شود . خال ابتدا کم رنک شده و جای زخم کوچکی از خود به جا می گذارد و پس از چند روز خال می افتد.

روش استفاده از چسب سرخ بن به این صورت است :

ابتدا خال واطراف آن را ضد عفونی کرده سپس چسب سرخ بن را روی خال بمالید این کار را به مدت سه روز متوالی انجام دهید تا ناحیه انتهای خال ملتهب شده و خال کم رنگ شود و از بین برود معمولا جای زخم کوچکی در این روش ایجاد می شود ولی به بافت آسیبی وارد نمی شود. این روش برای خال های بزرگ مادر زادی و همچنین خال هایی که دارای مو های ضخیمی هستند و اندازه آنها بزرگتر از یک سانتیمتر باشد مناسب نمی باشد.

روش لیزر برای برداشتن خال چگونه است؟

لیزر نوری است که مستقیما به خال تابیده شده و خال را آنقدر گرم می کند تا آنرا بترکاند و در نهایت سلولهای رنگی خال توسط پوست جذب می شوند .در این روش سطح پوست دچار زخم کوچک وکم عمقی می شود که با استفاده از کرم های ترمیم کننده پس از دو هفته ضایعه بطور کامل ترمیم خواهد شد.

این روش یکی از پر طرفتار ترین روش های برداشتن خال است .

در روش برداشتن خال با لیزر نیازی به برش پوست و بخیه دیده نمی شود وجای زخمی از خود باقی نمی گذارد همچنین از مزایای دیگراین روش بدون درد وخونریزی بودن آن است .

 کدام خال ها  با روش جراحی برداشته می شوند؟

خال های با عمق زیاد ،خال های مادر زادی که بزرگتر از یک سانتیمتر باشد و خال هایی که دارای موهای ضخیمی هستند به وسیله جراحی برداشته می شوند چون سلول های خال در عمق ریشه مو وجود دارند و استفاده از لیزر برای این نوع خال ها مناسب نمی باشد.

دراین روش جراح ابتدا با ایجاد بی حسی موضعی دراطراف خال با تیغ جراحی  برشی روی پوست ایجاد کرده وخال را از عمق پوست بیرون می کشند سپس با یک یا دو بخیه ظریف پوست را به هم می دوزند .

عوارض وخطرات برداشتن خال بدن وصورت چیست ؟

از عوارض وخطرات برداشتن خال می توان به  برگشت و عود آن اگر خال توسط افراد غیر متخصص برداشته شود اشاره کرد زیرا امکان دارد سلول های حاشیه و ریشه خال که بی رنگ است برداشته نشوند واحتمال عود خال به وجود آید.پزشکان متخصص، خال های عمیق را در چند مرحله بر می دارند .

در پوست های تیره ممکن است جای عمل کمی تیره تر باشد واین تیرگی تا چند ماه باقی بماند .

برداشتن خال های بزرگ امکان باقی ماندن جای عمل (اسکار) را دارد .

بعد از برداشتن خال های بزرگ در نواحی سینه وگردن احتمال آوردن گوشت اضافی در این نواحی وجود دارد که در این صورت از لیزر برای برطرف کردن آن می توان استفاده کرد .

مراقبت های بعد از عمل جراحی خال

  • رعایت نکات بهداشتی و شستشوی ناحیه مورد نظر پس از ۲۴ ساعت
  • استفاده از پمادهای موضعی آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت به مدت یک هفته بعد از جراحی خال
  • استفاده از کرم های ترمیم کننده طی دو هفته اول بعد از جراحی خال
  • استفاده از ضد آفتاب هر سه ساعت یک بار
  • پرهیز از برنزه شدن یا حمام آفتاب در طی مدت درمان
0.0
آخرین ویرایش: سه شنبه ۰-۲۶ -۶۲۱ ۰۰:۰۰
اخبار مشابه:
انواع خال

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.

کلينيک ماه زر

کلينيک پوست، مو و زيبايی ماه زر با مديريت دکتر ميثم ضرغامی آماده ارائه انواع خدمات زيبايی به شما زيباجويان عزيز در بالاترين سطح کيفيت ممکن میباشد. مديران کلينيک ماه زر بر آن شده اند تا با مبنا قرار دادن استاندارد های جهانی در پزشکی مجموعه ای را فراهم آورند که يکی از کاملترين و مجهزترين مراکز و کلينيکهای زيبايی در ايران باشد. در کلينيک زيبايی ماه زر يک تيم پزشکی متخصص با بهرهگيری از جديدترين دستگاه های روز دنيا آماده خدمت رسانی به شما زيباجويان عزيز میباشد.

اطلاعات تماس